Els avis i les àvies tenen un paper molt important a les famílies amb infants amb discapacitat: donen suport tant als pares, com als germans, com als nets amb necessitats especials.

Ja sabem que el paper dels avis, en general, a les famílies d’avui en dia, és molt important. Encara que el seu paper és més distès i discret que el dels pares. En general, els avis no estan per a educar –ja ho han fet amb el seus fills-. Els avis estan per a donar afecte, donar un cop de ma de tant en quant i passar una bona estona amb els seus nets.

Quan neix un infant amb discapacitat, afecta a tots els membres de la família. En el cas dels avis, poden estar passant pel mateix que senten els seus propis fills (tristesa, confusió, impotència, ràbia…) amb un matís important: pateixen per partida doble: pel net o neta que acaba de néixer i pels pares d’aquest infant.

Malgrat tot, també tenen present que l’objectiu és adaptar-se a la nova situació.

De vegades, als avis, els pot resultar més difícil acceptar la realitat perquè estan més lluny de la situació. I poden tenir dues dificultats: comprendre els sentiments cap el net/a i voler ajudar als fills. Aquesta confusió pot disminuir la capacitat de donar suport.

Segons l’experiència de molts avis i avies, el que més els ha ajudat a adaptar-se és “ Veure que el teu net/a és sobretot un infant. La discapacitat és només una part d’ell/a”.

D’altres recomanacions que, amb el pas del temps, hem anat recollint dels avis i avies que han passat pels grups de Nexe:

Com donar suport al teu net/a amb discapacitat:

• Recorda: potser el que necessita sigui diferent al que has donat fins ara a la resta de nets.
  • La relació que mantinguis amb ell/a segurament serà diferent, però serà igual de valuosa.
  • Busca temps per dedicar-li, encara que només siguin petites estones. Això t’ajudarà a conèixer-lo millor.
  • Sigues realista: les limitacions sempre coexisteixen amb capacitats. No et quedis només en el que el teu net/a no pot fer, busca també el que SÍ POT FER.
  • Mira que la seva vida sigui el més normal possible. Si és petit, porta’l a passejar, o aneu al parc…
  • Equilibra el teu temps entre aquest net i els altres. No t’oblidis dels germans, segurament ells també et necessitin.
  • Mostra-li tant com puguis que l’estimes tal com és. Abraça, fes petons…fes d’avi/a
  • Com donar suport al teu net/a amb discapacitat: “Per ser un gran avi, has de ser un gran pare”
  • Els teus fills passen per una muntanya russa física i emocional, fent malabars amb el seu temps, energia i recursos…tot això pot generar tensions (tingues paciència).
  • Busca informació sobre la discapacitat. Però vigila, a internet pots trobar de tot!
  • Demana’ls més informació si la necessites: sobre el diagnòstic, sobre els tractaments…pregunta!
  • Pots oferir-te a acompanyar-los al metge, o als tractaments per aprendre i comprendre una mica millor.
  • Estigues pendent dels progressos del teu net i destaca’ls.
  • Pregunta quins plans tenen, que creuen que és millor per al seu fill.
  • Confia en ells i deixa espai (no siguis pesat/da)
  • Respecta les seves decisions.
  • Ofereix el teu suport però sense controlar.
  • Dona la teva opinió quan te la demanin (millor no abans).
  • Sigues accessible: et pots ocupar de moltes coses (anar a recollir els altres néts a l’escola, ocupar-te d’ells a estones, anar a passejar amb el teu net/a amb
  • discapacitat…)
  • Recorda: la comunicació és molt important: mostra com et sents i pregunta com es senten ells. Aprofita per a fer-ho els moments tranquils que tindreu.
  • Escolta’ls sense jutjar

Com donar-te suport a TU: cuida’t

• Recorda: És molt important que et cuidis de tu per a cuidar de la teva família.
  • Busca l’equilibri entre les teves necessitats i les dels teus nets i fills.
  • Pren temps per tu i gaudeix de la teva vida personal
  • Cuida de la teva salut: fes exercici i menja bé
  • Parla amb altres avies i avis amb nets amb discapacitat.
  • Renova la teva energia: descansa i fes el que t’agradi

Si vols saber més

Tens un document sobre aquest tema que et pot interessar:

“APOYANDO A LOS ABUELOS, NUESTROS GRANDES ALIADOS” Guía de abuelos de nietos con discapacidad. Fundación Sindrome de Down Madrid.

CONCLUSIONS DE LES JORNADES D’AVIS I AVIES QUE CUIDEN DELS SEUS NETS AMB DISCAPACITAT.Nexe Fundació. Barcelona. 1 octubre 2014

“AVIS I ÀVIES AMB NÉTS AMB DISCAPACITAT”  Manual d’orientació editat per Nexe Fundació

Si vols conèixer d’altres avies/avis amb nets amb discapacitat

Posa’t en CONTACTE amb nosaltres i t’explicarem com